BIDANG TEKNIK DAN VOKASIONAL SMK KEMBURONGOH


TAKWIM BIDANG TEKNIK DAN VOKASIONAL
SMK KEMBURONGOH, RANAU 2012
BIL
PROGRAM / AKTIVITI
PELAN TINDAKAN
TARIKH PERLAKSANAAN
TINDAKAN
1.
MESYUARAT BIDANG DAN PANITIA
Mesyuarat 1
Mesyuarat 2
Mesyuarat 3
Mesyuarat 4



   i.            Mesyuarat rasmi akan dilaksanakan empat kali sepanjang tahun.
 ii.            Setiap kali mesyuarat diadakan, mestilah diminitkan dan satu salinan hendaklah difailkan di fail induk sekolah.
iii.            Minit mesyuarat hendaklah disiapkan oleh setiausaha sekurang-kurangnya satu minggu selepas mesyuarat diadakan.
iv.            Perkara yang memerlukan tindakan segera perlulah dilaporkan kepada ketua Bidang dengan segera untuk tindakan.
Januari


April



Ogos


Oktober

Ketua Bidang dan Ketua Panitia
2.
Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran

Rancangan Aktiviti Tahunan

Rancangan Pengajaran Tahunan

Rancangan Pengajaran Harian
   i.            Rancangan aktiviti tahunan panitia hendaklah mengambil kira perancangan Taktikal yang telah disediakan.
 ii.            Penyediaan Rancangan pengajaran tahunan merangkumi sesi persekolahan, cuti persekolahan dan ulangkaji.
iii.            Rancangan pengajaran harian hendaklah dibuat setiap hari sesi persekolahan. Penyediaan rancangan hendaklah seragam di kalangan ahli panitia.


Januari


Ketua Bidang dan Ketua Panitia
3.
Pesanan alat / Kerja Kursus
   i.            Senarai  keperluan bahan /alat hendaklah dibuat bersertakan anggaran kos, bila diperlukan dan kegunaan alat tersebut.
 ii.            Pesanan bolehlah dibuat berdasarkan senarai keperluan yang telah dinyatakan
Februari
Ketua Panitia
4.
Pencerapan Pengajaran dan Pembelajaran
   i.            Pencerapan akan dijalankan sebanyak dua fasa. Fasa pertama penggal satu dan pencerapan fasa kedua akan dijalankan pada penggal kedua.
 ii.            Jadual pencerapan adalah berdasarkan takwim yang disediakan oleh PK Pentadbiran.

Fasa 1
Februari dan April

Fasa 2
Julai dan Ogos

Ketua Bidang
5.
Pemeriksaan Fail Panitia
   i.            Ketua Panitia hendaklah memastikan semua fail yang diperlukan sentiasa dikemaskini
Februari



 ii.            Fail mestilah disimpan di bilik Ketua Bidang.
iii.            Pemeriksaan akan dijalankan pada setiap penggal. Kali pertama pada penggal pertama dan kali kedua pada penggal kedua.

Oktober

Ketua Bidang
6.
Pemeriksaan Buku Nota / Latihan Murid
   i.            Buku latihan dan nota murid akan diperiksa oleh Ketua Bidang berdasarkan rancangan pengajaran tahunan bagi memastikan sukatan pelajaran berjalan lancer.
April


Ogos

Ketua Bidang
7.
Pengesanan Sukatan
   i.            Pengesanan sukatan akan dilakukan sekali pada penggal satu dan kali kedua pada penggal kedua. Penting bagi memastikan sukatan pelajaran dapat diselesaikan mengikut perancangan.

Mei


Ogos

Ketua Bidang dan Ketua Panitia
8.
Penyelarasan Kerja Kursus
   i.            Guru KHB dan SPT perlu mengadakan mesyuarat penyelarasan bagi kerja kursus.
 ii.            Guru  dapat menyiapkan markah kerja kursus dan menghantar kepada SU PMR dan SPM
 Feb


Jun
Ketua Bidang dan Ketua Panitia
9.
Headcount / Kontrak Pencapaian
   i.            Guru subjek Tingkatan 3 dan 5 akan menghantar HC/Kontrak pencapaian.
 ii.            Guru subjek Tingkatan 1, 2 dan 4 akan menghantar HC/Kontrak pencapaian.
iii.            Review HC
Februari


Jun

Setiapkali peperiksaan selesai

Ketua Bidang dan Ketua Panitia
10.
JSU / soalan peperiksaan
   i.            Mempastikan guru subjek menghantar JSU/soalan peperiksaan

Mei
September
Oktober

Ketua Bidang
11.
Seminar teknik menjawab PMR dan SPM
   i.            Pelajar mengetahui teknik yang berkesan bagi meningkatkan pencapaian PMR dan SPM

Jun

Ketua Bidang dan Ketua Panitia
12.
Program Pecutan Akhir PMR dan SPM
   i.            Meningkatkan kefahaman dan peningkatan prestasi pelajar
PMR  ogos, sept, okt.
SPM Sept, Okt, Nov
Ketua Bidang dan Ketua Panitia